Główne cechy polskiego futuryzmu ostatnidzwonek.pl
      Dwudziestolecie miedzywojenne | inne lektury | kontakt | reklama | Wersja mobilna
   

Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Lektury -> Dwudziestolecie miedzywojenne

Główne cechy polskiego futuryzmu


Notice: Undefined variable: pos in /home/ostatni/domains/ostatnidzwonek.pl/public_html/ostatni_index.php on line 300

Notice: Undefined variable: pos in /home/ostatni/domains/ostatnidzwonek.pl/public_html/ostatni_index.php on line 316
Nazwa „futuryzm” (futurus – przyszły) oznacza kierunek artystyczny o skrajnej orientacji antytradycjonalistycznej, postulujący konieczność stworzenia nowego języka sztuki, nowych kanonów jej przeżywania i nowych scenariuszy zachowania się człowieka XX wieku.

W Polsce futuryści obok Awangardy Krakowskiej należeli do rewolucjonistów. Ich poezja nie była jednak tak radykalna jak ich manifesty. Najbardziej oryginalna i konsekwentna była poezja Tytusa Czyżewskiego (rewolucyjna graficznie, korespondująca z nowatorstwem malarskim, techniką filmową). Była to poezja maszynistyczna, ludyczna, bliska prymitywizmowi i oniryzmowi. Mimo niemożności stworzenia prawdziwie oryginalnej poetyki, kierunek ten dokonał gwałtownego przełomu.

Główne osiągnięcia według Jerzego Kwiatkowskiego to wyzwolenie wyobraźni i wyzwolenie słowa. Wyzwolenie wyobraźni polegało na rozluźnieniu więzi logicznych wewnątrz wiersza po swobodny asocjacjonizm (najdobitniejszy eksperyment – A. Wat – Ja z jednej strony i ja z drugiej strony mego mopsożelaznego piecyka 1920).

Hasła „słów na wolności”, „języka pozarozumowego”, „słów jako takich” realizowane były z jednej strony poprzez wyzwolenie warstwy brzmieniowej słowa, z drugiej poprzez wyzwolenie słów z ich więzi składniowych i logicznych. Do cech nowatorskiej poezji futurystycznej zaliczyć można:
  • hiperbolizm,

  • ludyczność,

  • nowy typ humoru o odcieniu „zgrywy”, „wygłupu”,

  • operowanie antywalorem,

  • atakowanie obyczajowych i moralnych tabu.



On chce TO zrobić,
a Ty nie jesteś gotowa?

10 zdań, które pomogą Ci
zatrzymać chłopaka przy sobie!

Mój pierwszy raz...

Zobacz inne artykuły:

Czechowicz Józef
Miejsce Czechowicza w literaturze
Charakterystyka twórczości Józefa Czechowicza
Wstęp do twórczości Józefa Czechowicza
Biografia Józefa Czechowicza
Sam - analiza i interpretacja
modlitwa żałobna - analiza i interpretacja
Żal - analiza i interpretacja

Gałczyński Konstanty Ildefons
Serwus, madonna - analiza i interpretacja
Kryzys w branży szarlatanów - analiza i interpretacja
Wit Stwosz - analiza i interpretacja
Spotkanie z matką - analiza i interpretacja
Prośba o wyspy szczęśliwe - analiza i interpretacja
Zaczarowana dorożka - analiza i interpretacja
Pieśń o żołnierzach z Westerplatte - analiza i interpretacja
Niobe - analiza i interpretacja

Iwaszkiewicz Jarosław
Erotyk - interpretacja i analiza
Powrót - interpretacja i analiza
Źródło Aretuzy - analiza i interpretacja

Jasieński Bruno
But w butonierce - analiza
But w butonierce - interpretacja
JEDNODŃUWKA FUTURYSTUW mańifesty futuryzmu polskiego wydańe nadzwyczajne na całą Żeczpospolitą Polską

Leśmian Bolesław
W malinowym chruśniaku - interpretacja
W malinowym chruśniaku - geneza
Pan Błyszczyński - analiza
Pan Błyszczyński - interpretacja
Pan Błyszczyński - geneza
Szewczyk - analiza
Szewczyk - interpretacja
Dusiołek - analiza
Dusiołek - interpretacja
Dusiołek - geneza
Dwoje ludzieńków - analiza
Dwoje ludzieńków - interpretacja
Dwoje ludzieńków - geneza
Dziewczyna - analiza
Dziewczyna - interpretacja
Topielec - analiza
Topielec - interpretacja
Urszula Kochanowska - analiza
Urszula Kochanowska - interpretacja
Urszula Kochanowska - geneza
W malinowym chruśniaku - analiza

Pawlikowska-Jasnorzewska Maria
La prcieuse - analiza i interpretacja
La prcieuse - geneza
Płyty Carusa - analiza i interpretacja
Miłość - analiza i interpretacja

Słonimski Antoni
Credo - analiza i interpretacja
Smutno mi Boże - analiza i interpretacja

Staff Leopold
Przedśpiew - analiza
Przedśpiew - interpretacja
Ars poetica - analiza
Ars poetica - interpretacja
Kartoflisko - analiza
Kartoflisko - interpretacja
Curriculum vitae - analiza
Curriculum vitae - interpretacja
Wysokie drzewa - analiza
Wysokie drzewa - interpretacja
Kowal - analiza
Kowal – interpretacja
Deszcz jesienny – analiza
Deszcz jesienny – interpretacja

Stanisław Przybyszewski

Tuwim Julian
Sokrates tańczący - analiza
Sokrates tańczący - interpretacja
Sitowie - analiza
Sitowie - interpretacja
Sitowie - geneza
Prośba o piosenkę - analiza
Prośba o piosenkę - interpretacja
Prośba o piosenkę - geneza
Do krytyków - analiza
Do krytyków - interpretacja
Do krytyków - geneza
Mieszkańcy - analiza
Mieszkańcy - interpretacja
Mieszkańcy - geneza
Wiosna. Dytyramb - analiza
Wiosna. Dytyramb - interpretacja
Wiosna. Dytyramb - geneza
Rzecz czarnoleska - analiza
Rzecz czarnoleska - interpretacja

Wierzyński Kazimierz
Kufer - interpretacja
Kufer - geneza
Lewa kieszeń - analiza i interpretacja
Motto - analiza i interpretacja
Zielono mam w głowie - analiza
Zielono mam w głowie - interpretacja
Kufer - analiza

Inne
Główne cechy polskiego futuryzmu
Język poetycki dwudziestolecia międzywojennego
Poetyka „Żagarów”
Ideowe podłoże „Żagarów”
Powstanie i rozwój „Żagarów”
Charakterystyka twórczości Juliana Przybosia do 1939
Tematyka wierszy Przybosia
Biografia Juliana Przybosia
Charakterystyka pierwszego okresu twórczości Czesława Miłosza (Trzy zimy)
Przemiany poetyckie na początku lat 30. XX wieku
Biografia Czesława Miłosza do 1936 roku
Program i poetyka awangardy krakowskiej
Powstanie i rozwój awangardy krakowskiej
Główne założenia futuryzmu
Fazy rozwoju futuryzmu





Tagi: