Dwudziestolecie miedzywojenne | inne lektury | kontakt | reklama | studia
   
Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Lektury -> Dwudziestolecie miedzywojenne

La précieuse - analiza i interpretacja

© - artykuł chroniony prawem autorskim autor: Karolina Marlęga

Wiersz „La précieuse”, tak samo zresztą jak i inne utwory pochodzące z tomu „Pocałunki”, jest czterowersową miniaturą poetycką, czyli opisem pojedynczej scenki sytuacyjnej, charakterystycznej dla realiów lat 20. XX wieku. Jego wymowa jest bardzo prosta i czytelna.

Słowa podmiotu lirycznego, utożsamianego z autorką, są skierowane do tajemniczej „La précieuse”, czyli eleganckiej damy (zapożyczenie z języka francuskiego). Oczami podmiotu widzimy ją wtuloną w drogie futro, wpatrzoną w małą kałużę i czekającą, aż ktoś pomoże jej przebyć ten niebezpieczny ocean. Trzymająca pod pachą modną w tamtym czasie „zabawkę” pań z wyższych sfer - chińskiego pieska, a w drugiej ręce jakże praktyczną parasolkę i… różę wywołuje w autorce wahanie i motywuje do postawienia pytania, które nie wymaga odpowiedzi:
„I jakżeż ty zrobisz krok w nieskończoność?”


Opisana przez Pawlikowską scenka jest odzwierciedleniem sytuacji panującej w pierwszej połowie XX wieku w Polsce i całej Europie. Kontynent pełny był takich kobiet, jak bohaterka liryku: rozpieszczonych, wychowanych jedynie do bycia żonami i brylowania podczas spotkań towarzyskich. Nikt nie zastanawiał się, co będzie z nimi, gdy zabraknie im silnego ramienia u boku, należącego oczywiście do jakiegoś zamożnego jegomościa. Takie kobiety – odnajdujące rozrywkę w „uczłowieczaniu” miniaturowych piesków czy odnajdywaniu rzadkich odmian róż, stawały potem przed małą kałużą z miną świadczącą o skonsternowaniu świadczącym co najmniej z napotkaniem przeszkody nie do pokonania, bariery nie do przeskoczenia, a nie zwykłej – w tym wypadku symbolicznej, kałuży.

Owy „krok w nieskończoność” jest tu satyryczną puentą, kryjącą w sobie o wiele głębszy sens, niż można byłoby przypuszczać. Kończące liryk pytanie retoryczne nadaje mu poważną, a nawet dramatyczną rysę. Do tej pory czytelnik przyjrzał się jedynie zabawnej scence – modnisi z psem, parasolką i różą, kontemplującej nad sposobami przejścia małej kałuży. Teraz jednak, gdy pada pytanie o to, jak taka mało samodzielna, egocentryczna i pozbawiona wiedzy o świecie poradzi sobie w niepewnych latach przyszłości. Patrząc na jej rolę w społeczeństwie, możemy zadać sobie szereg innych pytań. Jak wychowa swoje dzieci, gdy nadchodzące zmiany sprawią, że nie będzie jej już stać na całodobową nianię? Jakim będzie wsparciem dla męża, gdy ten straci całą swoją fortunę? W końcu, jak zdefiniuje swoje życie od nowa, gdy zabraknie rzadkich futer, drogich perfum, a dawną czerwień szminki zastąpi purpura krwi, będąca skutkiem wojennych zmagań? Podejście bohaterki i jej podobnych dam do spraw nieodwracalnych, takich jak starość, przemijanie, śmierć są prawdziwymi tematami wiersza.


Takie egzystencjalne pytania, wypływające z pozoru humorystycznego obrazka, potrafiła stawiać jedynie Jasnorzewska. Tytułowa „la précieuse” stała się powodem gorącej dyskusji nad poziomem wykształcenia i samoświadomości współczesnych poetce kobiet. Spychanie przez nie kwestii życia wiecznego na rzecz życie ziemskiego, brak chęci rozwoju i poznawania świata, a w końcu stawianie sobie za jedyny cel uwieszenie się na barkach jakiegoś zamożnego bankiera zdeterminowało poetkę do postawienia się w liryku w kategorii nauczyciela, co widać w bezpośrednim sposobie zwracania się do bohaterki (skracające dystans zwroty: „Widzę cię”, „I jakżeż ty”, świadczące o zaklasyfikowaniu wiersza do liryki inwokacyjnej).



On chce TO zrobić,
a Ty nie jesteœ gotowa?

10 zdań, które pomogą Ci
zatrzymać chłopaka przy sobie!

Mój pierwszy raz...

Zobacz inne artykuły:

Czechowicz Józef
Biografia Józefa Czechowicza
Wstęp do twórczości Józefa Czechowicza
Charakterystyka twórczości Józefa Czechowicza
Miejsce Czechowicza w literaturze
modlitwa żałobna - analiza i interpretacja
Sam - analiza i interpretacja
Żal - analiza i interpretacja

Gałczyński Konstanty Ildefons
Kryzys w branży szarlatanów - analiza i interpretacja
Serwus, madonna - analiza i interpretacja
Niobe - analiza i interpretacja
Pieśń o żołnierzach z Westerplatte - analiza i interpretacja
Zaczarowana dorożka - analiza i interpretacja
Prośba o wyspy szczęśliwe - analiza i interpretacja
Spotkanie z matką - analiza i interpretacja
Wit Stwosz - analiza i interpretacja

Iwaszkiewicz Jarosław
Powrót - interpretacja i analiza
Erotyk - interpretacja i analiza
Źródło Aretuzy - analiza i interpretacja

Jasieński Bruno
But w butonierce - interpretacja
But w butonierce - analiza
JEDNODŃUWKA FUTURYSTUW mańifesty futuryzmu polskiego wydańe nadzwyczajne na całą Żeczpospolitą Polską

Leśmian Bolesław
W malinowym chruśniaku - geneza
W malinowym chruśniaku - interpretacja
W malinowym chruśniaku - analiza
Urszula Kochanowska - geneza
Urszula Kochanowska - interpretacja
Urszula Kochanowska - analiza
Topielec - interpretacja
Topielec - analiza
Dziewczyna - interpretacja
Dziewczyna - analiza
Dwoje ludzieńków - geneza
Dwoje ludzieńków - interpretacja
Dwoje ludzieńków - analiza
Dusiołek - geneza
Dusiołek - interpretacja
Dusiołek - analiza
Szewczyk - interpretacja
Szewczyk - analiza
Pan Błyszczyński - geneza
Pan Błyszczyński - interpretacja
Pan Błyszczyński - analiza

Pawlikowska-Jasnorzewska Maria
La précieuse - geneza
La précieuse - analiza i interpretacja
Miłość - analiza i interpretacja
Płyty Carusa - analiza i interpretacja

Staff Leopold
Przedśpiew - interpretacja
Przedśpiew - analiza
Deszcz jesienny – interpretacja
Deszcz jesienny – analiza
Kowal – interpretacja
Kowal - analiza
Wysokie drzewa - interpretacja
Wysokie drzewa - analiza
Curriculum vitae - interpretacja
Curriculum vitae - analiza
Kartoflisko - interpretacja
Kartoflisko - analiza
Ars poetica - interpretacja
Ars poetica - analiza

Słonimski Antoni
Smutno mi Boże - analiza i interpretacja
Credo - analiza i interpretacja

Tuwim Julian
Sokrates tańczący - interpretacja
Sokrates tańczący - analiza
Rzecz czarnoleska - interpretacja
Rzecz czarnoleska - analiza
Wiosna. Dytyramb - geneza
Wiosna. Dytyramb - interpretacja
Wiosna. Dytyramb - analiza
Mieszkańcy - geneza
Mieszkańcy - interpretacja
Mieszkańcy - analiza
Do krytyków - geneza
Do krytyków - interpretacja
Do krytyków - analiza
Prośba o piosenkę - geneza
Prośba o piosenkę - interpretacja
Prośba o piosenkę - analiza
Sitowie - geneza
Sitowie - interpretacja
Sitowie - analiza

Wierzyński Kazimierz
Kufer - geneza
Kufer - interpretacja
Kufer - analiza
Zielono mam w głowie - interpretacja
Zielono mam w głowie - analiza
Motto - analiza i interpretacja
Lewa kieszeń - analiza i interpretacja

Inne
Język poetycki dwudziestolecia międzywojennego
Główne cechy polskiego futuryzmu
Fazy rozwoju futuryzmu
Główne założenia futuryzmu
Powstanie i rozwój awangardy krakowskiej
Program i poetyka awangardy krakowskiej
Biografia Czesława Miłosza do 1936 roku
Przemiany poetyckie na początku lat 30. XX wieku
Charakterystyka pierwszego okresu twórczości Czesława Miłosza (Trzy zimy)
Biografia Juliana Przybosia
Tematyka wierszy Przybosia
Charakterystyka twórczości Juliana Przybosia do 1939
Powstanie i rozwój „Żagarów”
Ideowe podłoże „Żagarów”
Poetyka „Żagarów”





Tagi: