Dwudziestolecie miedzywojenne | inne lektury | kontakt | reklama | studia
   
Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Lektury -> Dwudziestolecie miedzywojenne

Lewa kieszeń - analiza i interpretacja

© - artykuł chroniony prawem autorskim autor: Karolina Marlęga

Złożony z czterech czterowersowych strof wiersz Kazimierza Wierzyńskiego jest pochwałą cywilizacji i jej zdobyczy.

Podmiot liryczny wypowiada się w pierwszej osobie (liryka bezpośrednia), o czym świadczą formy czasowników oraz zaimki:
„Chodzę i gapię się ludziom na pięty,
(…)
I, zda się, jestem też bardzo zajęty”.


Sytuacja liryczny jest czytelna. Mający do załatwienia mnóstwo spraw podmiot biega po mieście, obserwując przy okazji także spieszących się gdzieś ludzi. Nie opuszcza go nadzieja o szybszym zrealizowaniu swoich celów, gdy porwie go tłum przechodniów:
„Chodzę i gapię się ludziom na pięty,
Jak ich coś naprzód po ulicach niesie”.


Kolejne wersy ukazują prawdę o podmiocie lirycznym. Chodzi po mieście nie w celu spotkania się z kimś czy załatwienia spraw, lecz dla „zabicia czasu”, aby połączyć się z bezkształtną masą i stać się jednym z zabieganych ludzi:
„I, zda się, jestem też bardzo zajęty
I też gdzieś idę w jakimś interesie.

Udając, że ma do ogarnięcia tyle ważnych i niecierpiących zwłoki spraw przy jednoczesnym ograniczeniu czasowym sam nie wie, gdzie udać się najpierw:
„Że w wszystkie strony robię wielkie kroki
I pełny jestem ciżby i hałasu”.


Trzecia strofa jest wyliczeniem etapów jego podróży, swoistego planu dnia. Na początku podmiot jedzie dorożką, by po chwili przesiąść się do tramwaju. Jest cały czas w biegu. Kolejne wersy dają nam obrazy nowych miejsc i nowych obowiązków, niczym przyspieszone klatki w teledysku lub niemym filmie. Wystarczy wyliczyć chociażby kolejkę na poczcie, by wysłać depeszę, świadomość umówionego już dawno spotkania o piątej na rogu alei, by poczuć się, jak podmiot liryczny – oszołomiony gwarem miasta, obarczony mnóstwem wyimaginowanych spraw do załatwienia:
„Ach kioski, szyldy, kupcy, listonosze
Skwery, cykliści, kino-przedstawienia!
O ludzie, ludzie! Ja świat cały noszę
W lewej kieszeni mego uniesienia!”.


Kazimierz Wierzyński po raz kolejny kreśli obraz człowieka-tułacza z tą różnicą, że ciągła zmiana miejsca pobytu nie wynika z politycznej emigracji, lecz z kondycji współczesnych mu ludzi, obarczonych nawałem spraw do załatwienia i ciągłym pędem cywilizacyjnym. Wiersz jest swoista afirmacją miejskiego stylu życia. Fiołki i promienie słońca z „Zielono mam w głowie” zostały zastąpione przez „kioski, szyldy, kupców, listonoszy / Skwery, cyklistów, kino-przedstawienia!”, czyli przejawy urbanistycznego tworu łączącego nowoczesność z cudami techniki komunikacyjnej i sprawiającego, iż podmiot liryczny i czytelnik czuja się jak mieszkańcy świata, dla których każda rzecz jest na wyciągniecie ręki, niczym „lewa kieszeń”.






Baza studiów
Kim chcesz zostać?

Zobacz inne artykuły:

Czechowicz Józef
Biografia Józefa Czechowicza
Wstęp do twórczości Józefa Czechowicza
Charakterystyka twórczości Józefa Czechowicza
Miejsce Czechowicza w literaturze
modlitwa żałobna - analiza i interpretacja
Sam - analiza i interpretacja
Żal - analiza i interpretacja

Gałczyński Konstanty Ildefons
Kryzys w branży szarlatanów - analiza i interpretacja
Serwus, madonna - analiza i interpretacja
Niobe - analiza i interpretacja
Pieśń o żołnierzach z Westerplatte - analiza i interpretacja
Zaczarowana dorożka - analiza i interpretacja
Prośba o wyspy szczęśliwe - analiza i interpretacja
Spotkanie z matką - analiza i interpretacja
Wit Stwosz - analiza i interpretacja

Iwaszkiewicz Jarosław
Powrót - interpretacja i analiza
Erotyk - interpretacja i analiza
Źródło Aretuzy - analiza i interpretacja

Jasieński Bruno
But w butonierce - interpretacja
But w butonierce - analiza
JEDNODŃUWKA FUTURYSTUW mańifesty futuryzmu polskiego wydańe nadzwyczajne na całą Żeczpospolitą Polską

Leśmian Bolesław
W malinowym chruśniaku - geneza
W malinowym chruśniaku - interpretacja
W malinowym chruśniaku - analiza
Urszula Kochanowska - geneza
Urszula Kochanowska - interpretacja
Urszula Kochanowska - analiza
Topielec - interpretacja
Topielec - analiza
Dziewczyna - interpretacja
Dziewczyna - analiza
Dwoje ludzieńków - geneza
Dwoje ludzieńków - interpretacja
Dwoje ludzieńków - analiza
Dusiołek - geneza
Dusiołek - interpretacja
Dusiołek - analiza
Szewczyk - interpretacja
Szewczyk - analiza
Pan Błyszczyński - geneza
Pan Błyszczyński - interpretacja
Pan Błyszczyński - analiza

Pawlikowska-Jasnorzewska Maria
La précieuse - geneza
La précieuse - analiza i interpretacja
Miłość - analiza i interpretacja
Płyty Carusa - analiza i interpretacja

Staff Leopold
Przedśpiew - interpretacja
Przedśpiew - analiza
Deszcz jesienny – interpretacja
Deszcz jesienny – analiza
Kowal – interpretacja
Kowal - analiza
Wysokie drzewa - interpretacja
Wysokie drzewa - analiza
Curriculum vitae - interpretacja
Curriculum vitae - analiza
Kartoflisko - interpretacja
Kartoflisko - analiza
Ars poetica - interpretacja
Ars poetica - analiza

Słonimski Antoni
Smutno mi Boże - analiza i interpretacja
Credo - analiza i interpretacja

Tuwim Julian
Sokrates tańczący - interpretacja
Sokrates tańczący - analiza
Rzecz czarnoleska - interpretacja
Rzecz czarnoleska - analiza
Wiosna. Dytyramb - geneza
Wiosna. Dytyramb - interpretacja
Wiosna. Dytyramb - analiza
Mieszkańcy - geneza
Mieszkańcy - interpretacja
Mieszkańcy - analiza
Do krytyków - geneza
Do krytyków - interpretacja
Do krytyków - analiza
Prośba o piosenkę - geneza
Prośba o piosenkę - interpretacja
Prośba o piosenkę - analiza
Sitowie - geneza
Sitowie - interpretacja
Sitowie - analiza

Wierzyński Kazimierz
Kufer - geneza
Kufer - interpretacja
Kufer - analiza
Zielono mam w głowie - interpretacja
Zielono mam w głowie - analiza
Motto - analiza i interpretacja
Lewa kieszeń - analiza i interpretacja

Inne
Język poetycki dwudziestolecia międzywojennego
Główne cechy polskiego futuryzmu
Fazy rozwoju futuryzmu
Główne założenia futuryzmu
Powstanie i rozwój awangardy krakowskiej
Program i poetyka awangardy krakowskiej
Biografia Czesława Miłosza do 1936 roku
Przemiany poetyckie na początku lat 30. XX wieku
Charakterystyka pierwszego okresu twórczości Czesława Miłosza (Trzy zimy)
Biografia Juliana Przybosia
Tematyka wierszy Przybosia
Charakterystyka twórczości Juliana Przybosia do 1939
Powstanie i rozwój „Żagarów”
Ideowe podłoże „Żagarów”
Poetyka „Żagarów”





Tagi: