Dwudziestolecie miedzywojenne | inne lektury | kontakt | reklama | studia
   
Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Lektury -> Dwudziestolecie miedzywojenne

Dziewczyna - interpretacja

© - artykuł chroniony prawem autorskim autor: Karolina Marlęga

Kilka słów wstępu

W 1936 roku ukazał się zbiór wierszy Bolesława Leśmiana, zatytułowany „Napój ciernisty”. Jednym z liryków tam opublikowanych jest najbardziej popularna ballada autora - „Dziewczyna”, mająca swoją rzeczywistą premierę już w 1924.

Utwór w symboliczny sposób traktuje o dążeniu do realizacji ludzkich marzeń i zbliżeniu się do poznania najważniejszej tajemnicy wszechświata, która w ostateczności okazuje się być tylko złudą. Poza tym jest swoistą afirmacją pracy (podobnie jak w balladzie „Szewczyk”) i cierpliwego dążenia do postawionego sobie celu, mimo przeciwności losu czy widma porażki.

Interpretacja

Tekst został zadedykowany Władysławowi Jaroszewiczowi:
„Jego entuzjastycznym zapałom
dla dzieł twórczych i szczerym
wyczuciom czarów poetyckich”.

Podmiot liryczny snuje opowieść o dwunastu braciach pragnących zbadać największe tajemnice świata:
„(…) wierząc w sny, zbadało mur od marzeń strony,
A poza murem płakał głos, dziewczęcy głos zaprzepaszczony”.

Usłyszawszy płacz nieznajomej Dziewczyny, natychmiast poczuli do niej sympatię, zaczęli zastanawiać się, jak wygląda i dlaczego płacze:
„I pokochali głosu dźwięk i chętny domysł o Dziewczynie,
I zgadywali kształty ust po tym, jak śpiew od żalu ginie...”.


Według nich świadectwem jej fizycznego istnienia, odróżniającym ją od sennej mary było jej łkanie: „Łka, więc jest”. Bracia spędzili wiele czasu na poszukiwaniu dziewczyny po całym świecie, który „zadumał się w tej chwili...”, zatracając się całkowicie w pragnieniu poznania nieznajomej:
„Porwali młoty w twardą dłoń i jęli w mury tłuc z łoskotem!
I nie wiedziała ślepa noc, kto jest człowiekiem, a kto młotem?”


Mimo skruszenia wielu murów nie udało im się pokonać barier stawianych przez ich ciała – wszyscy:
„Oddali ciała swe na strwon owemu snowi, co ich kusił!.
Łamią się piersi, trzeszczy kość, próchnieją dłonie, twarze bledną...
I wszyscy w jednym zmarli dniu i noc wieczystą mieli jedną!”


W kolejnej strofie podmiot liryczny ze zdziwieniem relacjonuje, iż cienie zmarłych nie wypuściły młotów z dłoni i dalej zajmują się poszukiwaniem płaczącej dziewczyny. Różnicy między pracą żywych a martwych braci nie widać gołym okiem, słychać ją jedynie w dźwięku opadających na mur młotów:
„I dzwoni w przód! I dzwoni wspak! I wzwyż za każdym grzmi nawrotem!
I nie wiedziała ślepa noc, kto tu jest cieniem, a kto młotem?”.

 
W pewnym momencie cieniom zabrakło nagle sił i umarły jeszcze raz, „bo nigdy dość się nie umiera...”. Powód ich ponownej śmierci – wyczerpującą, ponadludzką pracę, zaczęły wykonywać teraz same młoty:
„Huczały w mrok, huczały w blask i ociekały ludzkim potem!
I nie wiedziała ślepa noc, czym bywa młot, gdy nie jest młotem?”.

 
Gdy w końcu mur runął„tysiącem ech wstrząsając wzgórza i doliny!” – okazało się, że nie oddziela zmarłych braci od płączącej dziewczyny. Nie było za nim nikogo, prócz „głosu”:
„Niczyich oczu ani ust! I niczyjego w kwiatach losu!:
Bo to był głos i tylko - głos, i nic nie było oprócz głosu!
 
Nic - tylko płacz i żal i mrok i niewiadomość i zatrata!”.

Zdawszy sobie sprawę ze złudzenia, jakiemu zostali poddani, złorzecząc na „kłamliwe jawnie sny” i „zmarniałe w nicość cuda”, potężne młoty „legły w rząd” i zapanowała wszechogarniająca cisza:
„I była zgroza nagłych cisz. I była próżnia w całym niebie!
A ty z tej próżni czemu drwisz, kiedy ta próżnia nie drwi z ciebie?”


strona:    1    2  



On chce TO zrobić,
a Ty nie jesteœ gotowa?

10 zdań, które pomogą Ci
zatrzymać chłopaka przy sobie!

Mój pierwszy raz...

Zobacz inne artykuły:

Czechowicz Józef
Biografia Józefa Czechowicza
Wstęp do twórczości Józefa Czechowicza
Charakterystyka twórczości Józefa Czechowicza
Miejsce Czechowicza w literaturze
modlitwa żałobna - analiza i interpretacja
Sam - analiza i interpretacja
Żal - analiza i interpretacja

Gałczyński Konstanty Ildefons
Kryzys w branży szarlatanów - analiza i interpretacja
Serwus, madonna - analiza i interpretacja
Niobe - analiza i interpretacja
Pieśń o żołnierzach z Westerplatte - analiza i interpretacja
Zaczarowana dorożka - analiza i interpretacja
Prośba o wyspy szczęśliwe - analiza i interpretacja
Spotkanie z matką - analiza i interpretacja
Wit Stwosz - analiza i interpretacja

Iwaszkiewicz Jarosław
Powrót - interpretacja i analiza
Erotyk - interpretacja i analiza
Źródło Aretuzy - analiza i interpretacja

Jasieński Bruno
But w butonierce - interpretacja
But w butonierce - analiza
JEDNODŃUWKA FUTURYSTUW mańifesty futuryzmu polskiego wydańe nadzwyczajne na całą Żeczpospolitą Polską

Leśmian Bolesław
W malinowym chruśniaku - geneza
W malinowym chruśniaku - interpretacja
W malinowym chruśniaku - analiza
Urszula Kochanowska - geneza
Urszula Kochanowska - interpretacja
Urszula Kochanowska - analiza
Topielec - interpretacja
Topielec - analiza
Dziewczyna - interpretacja
Dziewczyna - analiza
Dwoje ludzieńków - geneza
Dwoje ludzieńków - interpretacja
Dwoje ludzieńków - analiza
Dusiołek - geneza
Dusiołek - interpretacja
Dusiołek - analiza
Szewczyk - interpretacja
Szewczyk - analiza
Pan Błyszczyński - geneza
Pan Błyszczyński - interpretacja
Pan Błyszczyński - analiza

Pawlikowska-Jasnorzewska Maria
La précieuse - geneza
La précieuse - analiza i interpretacja
Miłość - analiza i interpretacja
Płyty Carusa - analiza i interpretacja

Staff Leopold
Przedśpiew - interpretacja
Przedśpiew - analiza
Deszcz jesienny – interpretacja
Deszcz jesienny – analiza
Kowal – interpretacja
Kowal - analiza
Wysokie drzewa - interpretacja
Wysokie drzewa - analiza
Curriculum vitae - interpretacja
Curriculum vitae - analiza
Kartoflisko - interpretacja
Kartoflisko - analiza
Ars poetica - interpretacja
Ars poetica - analiza

Słonimski Antoni
Smutno mi Boże - analiza i interpretacja
Credo - analiza i interpretacja

Tuwim Julian
Sokrates tańczący - interpretacja
Sokrates tańczący - analiza
Rzecz czarnoleska - interpretacja
Rzecz czarnoleska - analiza
Wiosna. Dytyramb - geneza
Wiosna. Dytyramb - interpretacja
Wiosna. Dytyramb - analiza
Mieszkańcy - geneza
Mieszkańcy - interpretacja
Mieszkańcy - analiza
Do krytyków - geneza
Do krytyków - interpretacja
Do krytyków - analiza
Prośba o piosenkę - geneza
Prośba o piosenkę - interpretacja
Prośba o piosenkę - analiza
Sitowie - geneza
Sitowie - interpretacja
Sitowie - analiza

Wierzyński Kazimierz
Kufer - geneza
Kufer - interpretacja
Kufer - analiza
Zielono mam w głowie - interpretacja
Zielono mam w głowie - analiza
Motto - analiza i interpretacja
Lewa kieszeń - analiza i interpretacja

Inne
Język poetycki dwudziestolecia międzywojennego
Główne cechy polskiego futuryzmu
Fazy rozwoju futuryzmu
Główne założenia futuryzmu
Powstanie i rozwój awangardy krakowskiej
Program i poetyka awangardy krakowskiej
Biografia Czesława Miłosza do 1936 roku
Przemiany poetyckie na początku lat 30. XX wieku
Charakterystyka pierwszego okresu twórczości Czesława Miłosza (Trzy zimy)
Biografia Juliana Przybosia
Tematyka wierszy Przybosia
Charakterystyka twórczości Juliana Przybosia do 1939
Powstanie i rozwój „Żagarów”
Ideowe podłoże „Żagarów”
Poetyka „Żagarów”





Tagi: