Dziewczyna - interpretacja ostatnidzwonek.pl
      Dwudziestolecie miedzywojenne | inne lektury | kontakt | reklama | Wersja mobilna
   

Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Lektury -> Dwudziestolecie miedzywojenne

Dziewczyna - interpretacja

Kilka słów wstępu

W 1936 roku ukazał się zbiór wierszy Bolesława Leśmiana, zatytułowany „Napój ciernisty”. Jednym z liryków tam opublikowanych jest najbardziej popularna ballada autora - „Dziewczyna”, mająca swoją rzeczywistą premierę już w 1924.

Utwór w symboliczny sposób traktuje o dążeniu do realizacji ludzkich marzeń i zbliżeniu się do poznania najważniejszej tajemnicy wszechświata, która w ostateczności okazuje się być tylko złudą. Poza tym jest swoistą afirmacją pracy (podobnie jak w balladzie „Szewczyk”) i cierpliwego dążenia do postawionego sobie celu, mimo przeciwności losu czy widma porażki.

Interpretacja

Tekst został zadedykowany Władysławowi Jaroszewiczowi:
„Jego entuzjastycznym zapałom
dla dzieł twórczych i szczerym
wyczuciom czarów poetyckich”.
Podmiot liryczny snuje opowieść o dwunastu braciach pragnących zbadać największe tajemnice świata:
„(…) wierząc w sny, zbadało mur od marzeń strony,
A poza murem płakał głos, dziewczęcy głos zaprzepaszczony”.
Usłyszawszy płacz nieznajomej Dziewczyny, natychmiast poczuli do niej sympatię, zaczęli zastanawiać się, jak wygląda i dlaczego płacze:
„I pokochali głosu dźwięk i chętny domysł o Dziewczynie,
I zgadywali kształty ust po tym, jak śpiew od żalu ginie...”.

Według nich świadectwem jej fizycznego istnienia, odróżniającym ją od sennej mary było jej łkanie: „Łka, więc jest”. Bracia spędzili wiele czasu na poszukiwaniu dziewczyny po całym świecie, który „zadumał się w tej chwili...”, zatracając się całkowicie w pragnieniu poznania nieznajomej:
„Porwali młoty w twardą dłoń i jęli w mury tłuc z łoskotem!
I nie wiedziała ślepa noc, kto jest człowiekiem, a kto młotem?”

Mimo skruszenia wielu murów nie udało im się pokonać barier stawianych przez ich ciała – wszyscy:
„Oddali ciała swe na strwon owemu snowi, co ich kusił!.
Łamią się piersi, trzeszczy kość, próchnieją dłonie, twarze bledną...
I wszyscy w jednym zmarli dniu i noc wieczystą mieli jedną!”


W kolejnej strofie podmiot liryczny ze zdziwieniem relacjonuje, iż cienie zmarłych nie wypuściły młotów z dłoni i dalej zajmują się poszukiwaniem płaczącej dziewczyny. Różnicy między pracą żywych a martwych braci nie widać gołym okiem, słychać ją jedynie w dźwięku opadających na mur młotów:
„I dzwoni w przód! I dzwoni wspak! I wzwyż za każdym grzmi nawrotem!
I nie wiedziała ślepa noc, kto tu jest cieniem, a kto młotem?”.

W pewnym momencie cieniom zabrakło nagle sił i umarły jeszcze raz, „bo nigdy dość się nie umiera...”. Powód ich ponownej śmierci – wyczerpującą, ponadludzką pracę, zaczęły wykonywać teraz same młoty:
„Huczały w mrok, huczały w blask i ociekały ludzkim potem!
I nie wiedziała ślepa noc, czym bywa młot, gdy nie jest młotem?”.

Gdy w końcu mur runął„tysiącem ech wstrząsając wzgórza i doliny!” – okazało się, że nie oddziela zmarłych braci od płączącej dziewczyny. Nie było za nim nikogo, prócz „głosu”:
„Niczyich oczu ani ust! I niczyjego w kwiatach losu!:
Bo to był głos i tylko - głos, i nic nie było oprócz głosu!

Nic - tylko płacz i żal i mrok i niewiadomość i zatrata!”.
Zdawszy sobie sprawę ze złudzenia, jakiemu zostali poddani, złorzecząc na „kłamliwe jawnie sny” i „zmarniałe w nicość cuda”, potężne młoty „legły w rząd” i zapanowała wszechogarniająca cisza:
„I była zgroza nagłych cisz. I była próżnia w całym niebie!
A ty z tej próżni czemu drwisz, kiedy ta próżnia nie drwi z ciebie?”

strona:    1    2  


Zobacz inne artykuły:

Czechowicz Józef
Miejsce Czechowicza w literaturze
Charakterystyka twórczości Józefa Czechowicza
Wstęp do twórczości Józefa Czechowicza
Biografia Józefa Czechowicza
Żal - analiza i interpretacja
Sam - analiza i interpretacja
modlitwa żałobna - analiza i interpretacja

Gałczyński Konstanty Ildefons
Wit Stwosz - analiza i interpretacja
Spotkanie z matką - analiza i interpretacja
Prośba o wyspy szczęśliwe - analiza i interpretacja
Zaczarowana dorożka - analiza i interpretacja
Pieśń o żołnierzach z Westerplatte - analiza i interpretacja
Niobe - analiza i interpretacja
Serwus, madonna - analiza i interpretacja
Kryzys w branży szarlatanów - analiza i interpretacja

Iwaszkiewicz Jarosław
Źródło Aretuzy - analiza i interpretacja
Erotyk - interpretacja i analiza
Powrót - interpretacja i analiza

Jasieński Bruno
JEDNODŃUWKA FUTURYSTUW mańifesty futuryzmu polskiego wydańe nadzwyczajne na całą Żeczpospolitą Polską
But w butonierce - analiza
But w butonierce - interpretacja

Leśmian Bolesław
Dziewczyna - analiza
Dziewczyna - interpretacja
Topielec - analiza
Topielec - interpretacja
Urszula Kochanowska - analiza
Urszula Kochanowska - interpretacja
Urszula Kochanowska - geneza
W malinowym chruśniaku - analiza
W malinowym chruśniaku - interpretacja
W malinowym chruśniaku - geneza
Pan Błyszczyński - analiza
Pan Błyszczyński - interpretacja
Pan Błyszczyński - geneza
Szewczyk - analiza
Szewczyk - interpretacja
Dusiołek - analiza
Dusiołek - interpretacja
Dusiołek - geneza
Dwoje ludzieńków - analiza
Dwoje ludzieńków - interpretacja
Dwoje ludzieńków - geneza

Pawlikowska-Jasnorzewska Maria
Płyty Carusa - analiza i interpretacja
Miłość - analiza i interpretacja
La prcieuse - analiza i interpretacja
La prcieuse - geneza

Słonimski Antoni
Credo - analiza i interpretacja
Smutno mi Boże - analiza i interpretacja

Staff Leopold
Curriculum vitae - analiza
Curriculum vitae - interpretacja
Wysokie drzewa - analiza
Wysokie drzewa - interpretacja
Kowal - analiza
Kowal – interpretacja
Deszcz jesienny – analiza
Deszcz jesienny – interpretacja
Przedśpiew - analiza
Przedśpiew - interpretacja
Ars poetica - analiza
Ars poetica - interpretacja
Kartoflisko - analiza
Kartoflisko - interpretacja

Stanisław Przybyszewski

Tuwim Julian
Mieszkańcy - analiza
Mieszkańcy - interpretacja
Mieszkańcy - geneza
Wiosna. Dytyramb - analiza
Wiosna. Dytyramb - interpretacja
Wiosna. Dytyramb - geneza
Rzecz czarnoleska - analiza
Rzecz czarnoleska - interpretacja
Sokrates tańczący - analiza
Sokrates tańczący - interpretacja
Sitowie - analiza
Sitowie - interpretacja
Sitowie - geneza
Prośba o piosenkę - analiza
Prośba o piosenkę - interpretacja
Prośba o piosenkę - geneza
Do krytyków - analiza
Do krytyków - interpretacja
Do krytyków - geneza

Wierzyński Kazimierz
Lewa kieszeń - analiza i interpretacja
Motto - analiza i interpretacja
Zielono mam w głowie - analiza
Zielono mam w głowie - interpretacja
Kufer - analiza
Kufer - interpretacja
Kufer - geneza

Inne
Biografia Juliana Przybosia
Charakterystyka pierwszego okresu twórczości Czesława Miłosza (Trzy zimy)
Przemiany poetyckie na początku lat 30. XX wieku
Biografia Czesława Miłosza do 1936 roku
Program i poetyka awangardy krakowskiej
Powstanie i rozwój awangardy krakowskiej
Główne założenia futuryzmu
Fazy rozwoju futuryzmu
Główne cechy polskiego futuryzmu
Język poetycki dwudziestolecia międzywojennego
Poetyka „Żagarów”
Ideowe podłoże „Żagarów”
Powstanie i rozwój „Żagarów”
Charakterystyka twórczości Juliana Przybosia do 1939
Tematyka wierszy Przybosia





Tagi:
Partner serwisu: