Dwudziestolecie miedzywojenne | inne lektury | kontakt | reklama | studia
   
Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Lektury -> Dwudziestolecie miedzywojenne

Topielec - interpretacja

© - artykuł chroniony prawem autorskim autor: Karolina Marlęga

Kilka słów wstępu

Poruszający filozoficzno-folklorystyczną tematykę liryk „Topielec” Bolesława Leśmiana otwiera drugi zbiór poezji tego autora, zatytułowany „Łąka” i wydany w Warszawie w 1920 roku. Jest także pierwszym utworem cyklu „W zwiewnych nurtach kostrzewy”, charakteryzującym się nowatorstwem w zakresie słownictwa i wersyfikacji.

Interpretacja

Sytuacja liryczna wiersza jest prosta. Na leśnej polanie, „W zwiewnych nurtach kostrzewy” przypominających łąkę leżą zwłoki wędrowca – „zbędne sobie zwłoki”.

Nieboszczyk przewędrował cały świat „z obłoków w obłoki”, gdy pewnego dnia zapragnął zwiedzić „zieleń samą w sobie”. Nie zdając sobie sprawy z czyhającego w zieleni demona, wędrowiec wystawił się na jego „wszechleśny powiew”.

Demon ogarnął całą postać schowanego pod drzewem wędrowca i zaczął go kusić swoimi sztuczkami do głębszego wejścia w las:

„I wabił nieustannych rozkwitów pośpiechem,
I nęcił ust zdyszanych tajemnym bezśmiechem,
I czarował zniszczotą wonnych niedowcieleń,
I kusił coraz głębiej - w tę zieleń, w tę zieleń!”.


Tymczasem oszołomiony zmianą otoczenia wędrowiec przeniósł się w całkiem inny, stworzony przez demona, świat:
„(…) biegł wybrzeżami coraz innych światów,
Odczłowieczając duszę i oddech wśród kwiatów”.

Zapomniawszy się w swoim biegu po zaczarowanej rzeczywistości, wędrowiec w końcu stracił orientację w terenie, upadł martwy i został tytułowym „topielcem zieleni”:
„(…)zabrnął w takich jagód rozdzwonione dzbany,
W taką zamrocz paproci, w takich cisz kurhany,
W taki bezświat zarośli, w taki bezbrzask głuchy,
W takich szumów ostatnie kędyś zawieruchy,
Że leży oto martwy w stu wiosen bezdeni,
Cienisty, jak bór w borze - topielec zieleni”.


Tematykę utworu w sposoby pośredni zdradza już jego tytuł. Według mitologii słowiańskiej „topielec” to człowiek skuszony przez demona zieleni (symbol szatana) do takiego zapomnienia się w najskrytszych marzeniach i pragnieniach, iż powrót do rzeczywistości nie będzie już możliwy.


Upatrując zatem w „Topielcu” - jednej z wielu fantastycznych postaci Leśmiana - człowieka chcącego odkryć jak najwięcej tajemnic wszechświata, a w nęcącym go demonie zieleni szatana, mamy Leśmianowską wariację biblijnego motywu kuszenia Ewy przez węża.

Wiersz jest poetycką przestrogą przed obdarzeniem zbytnim zaufaniem obcych. Autor pokazuje, jak tragiczne mogą być skutki ludzkiej łatwowierności pomieszanej z wręcz szaleńczą potrzebą zbadania nieodkrytych terenów.

Według Leśmiana drogą do odkrycia prawdy o świecie i nas samych jest połączenie rozsądku, odpowiedzialności i zdrowego sceptycyzmu ze świadomością, iż możemy ufać jedynie sobie – naszym umiejętnościom, wiedzy i przede wszystkim często minimalizowanej intuicji. „Topielec” pokazuje, że należy podążać za marzeniami i wewnętrznym głosem, trzeba tylko na każdym kroku pamiętać o skutkach naszych nieprzemyślanych decyzji i stawiać na szali dobre i złe strony każdej sprawy z perspektywy fizyczności, psychiki i emocji.

Poza tym poeta ukazuje relację jednostki z naturą, skupiając się na odmienności i niebezpieczeństwie przyrody. Poetyckie „zatopienie się w zieleni” nie oznacza zatem odnalezienia pierwotnego związku z przyrodą, lecz śmierć z ręki demona-natury.



On chce TO zrobić,
a Ty nie jesteœ gotowa?

10 zdań, które pomogą Ci
zatrzymać chłopaka przy sobie!

Mój pierwszy raz...

Zobacz inne artykuły:

Czechowicz Józef
Biografia Józefa Czechowicza
Wstęp do twórczości Józefa Czechowicza
Charakterystyka twórczości Józefa Czechowicza
Miejsce Czechowicza w literaturze
modlitwa żałobna - analiza i interpretacja
Sam - analiza i interpretacja
Żal - analiza i interpretacja

Gałczyński Konstanty Ildefons
Kryzys w branży szarlatanów - analiza i interpretacja
Serwus, madonna - analiza i interpretacja
Niobe - analiza i interpretacja
Pieśń o żołnierzach z Westerplatte - analiza i interpretacja
Zaczarowana dorożka - analiza i interpretacja
Prośba o wyspy szczęśliwe - analiza i interpretacja
Spotkanie z matką - analiza i interpretacja
Wit Stwosz - analiza i interpretacja

Iwaszkiewicz Jarosław
Powrót - interpretacja i analiza
Erotyk - interpretacja i analiza
Źródło Aretuzy - analiza i interpretacja

Jasieński Bruno
But w butonierce - interpretacja
But w butonierce - analiza
JEDNODŃUWKA FUTURYSTUW mańifesty futuryzmu polskiego wydańe nadzwyczajne na całą Żeczpospolitą Polską

Leśmian Bolesław
W malinowym chruśniaku - geneza
W malinowym chruśniaku - interpretacja
W malinowym chruśniaku - analiza
Urszula Kochanowska - geneza
Urszula Kochanowska - interpretacja
Urszula Kochanowska - analiza
Topielec - interpretacja
Topielec - analiza
Dziewczyna - interpretacja
Dziewczyna - analiza
Dwoje ludzieńków - geneza
Dwoje ludzieńków - interpretacja
Dwoje ludzieńków - analiza
Dusiołek - geneza
Dusiołek - interpretacja
Dusiołek - analiza
Szewczyk - interpretacja
Szewczyk - analiza
Pan Błyszczyński - geneza
Pan Błyszczyński - interpretacja
Pan Błyszczyński - analiza

Pawlikowska-Jasnorzewska Maria
La précieuse - geneza
La précieuse - analiza i interpretacja
Miłość - analiza i interpretacja
Płyty Carusa - analiza i interpretacja

Staff Leopold
Przedśpiew - interpretacja
Przedśpiew - analiza
Deszcz jesienny – interpretacja
Deszcz jesienny – analiza
Kowal – interpretacja
Kowal - analiza
Wysokie drzewa - interpretacja
Wysokie drzewa - analiza
Curriculum vitae - interpretacja
Curriculum vitae - analiza
Kartoflisko - interpretacja
Kartoflisko - analiza
Ars poetica - interpretacja
Ars poetica - analiza

Słonimski Antoni
Smutno mi Boże - analiza i interpretacja
Credo - analiza i interpretacja

Tuwim Julian
Sokrates tańczący - interpretacja
Sokrates tańczący - analiza
Rzecz czarnoleska - interpretacja
Rzecz czarnoleska - analiza
Wiosna. Dytyramb - geneza
Wiosna. Dytyramb - interpretacja
Wiosna. Dytyramb - analiza
Mieszkańcy - geneza
Mieszkańcy - interpretacja
Mieszkańcy - analiza
Do krytyków - geneza
Do krytyków - interpretacja
Do krytyków - analiza
Prośba o piosenkę - geneza
Prośba o piosenkę - interpretacja
Prośba o piosenkę - analiza
Sitowie - geneza
Sitowie - interpretacja
Sitowie - analiza

Wierzyński Kazimierz
Kufer - geneza
Kufer - interpretacja
Kufer - analiza
Zielono mam w głowie - interpretacja
Zielono mam w głowie - analiza
Motto - analiza i interpretacja
Lewa kieszeń - analiza i interpretacja

Inne
Język poetycki dwudziestolecia międzywojennego
Główne cechy polskiego futuryzmu
Fazy rozwoju futuryzmu
Główne założenia futuryzmu
Powstanie i rozwój awangardy krakowskiej
Program i poetyka awangardy krakowskiej
Biografia Czesława Miłosza do 1936 roku
Przemiany poetyckie na początku lat 30. XX wieku
Charakterystyka pierwszego okresu twórczości Czesława Miłosza (Trzy zimy)
Biografia Juliana Przybosia
Tematyka wierszy Przybosia
Charakterystyka twórczości Juliana Przybosia do 1939
Powstanie i rozwój „Żagarów”
Ideowe podłoże „Żagarów”
Poetyka „Żagarów”





Tagi: