Dwudziestolecie miedzywojenne | inne lektury | kontakt | reklama | studia
   
Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Lektury -> Dwudziestolecie miedzywojenne

W malinowym chruśniaku - interpretacja

© - artykuł chroniony prawem autorskim autor: Karolina Marlęga

Sytuacja liryczna w wierszu jest wyrazista. Pierwszoosobowy podmiot wspomina chwile spędzone w tytułowym „malinowym chruśniaku”. Ukrywszy się z ukochaną „przed ciekawych wzrokiem” na polance wśród dzikich krzewów, przez wiele godzin „zrywał maliny”, aż w końcu oddał się odkrywaniu tajemnic miłości:
„Zrywaliśmy przybyłe tej nocy maliny.
Palce miałaś na oślep skrwawione ich sokiem”.

Chruśniak to według internetowego Słownika języka polskiego zarośla, gąszcz; chrust (np.Malinowy chruśniak.) lub w drugim znaczeniu płot z chrustu.

Druga zwrotka jest zapisem unoszących się wtedy w powietrzu dźwięków (bzyczącego bąka), zapachów (wystawione na słońce liście), barw (połyskujące pod promieniami pajęczyny) czy niezapowiedzianych „gości”:
„I szedł tyłem na grzbiecie jakiś żuk kosmaty”.


Podmiot wspomina, iż zapach malin obezwładniał i dusił:
„Duszno było od malin, któreś, szepcząc, rwała,
A szept nasz tylko wówczas nacichał w ich woni,
Gdym wargami wygarniał z podanej mi dłoni
Owoce, przepojone wonią twego ciała”.

W pewnym momencie zrywanie i wspólne jedzenie malin zamieniło się w pieszczotę, a wyrywane sobie wzajemnie z rąk czerwone owoce stały się:
„(…)narzędziem pieszczoty
Tej pierwszej, tej zdziwionej, która w całym niebie
Nie zna innych upojeń, oprócz samej siebie,
I chce się wciąż powtarzać dla własnej dziwoty”.


Ostatnia zwrotka jest zapisem zdziwienia podmiotu, który - nie wiedząc w jaki sposób – od zbierania malin przeszedł do całowania partnerki:
„I nie wiem, jak się stało, w którym okamgnieniu,
Żeś dotknęła mi wargą spoconego czoła,
Porwałem twoje dłonie — oddałaś w skupieniu,
A chruśniak malinowy trwał wciąż dookoła”.


Liryk jest zapisem pierwszego miłosnego doznania pary ludzi na tle przyrody, która jest świadkiem ich uniesienia. Natura nie została tu jednak przedstawiona jedynie jako malarskie tło. Leśmian, będący mistrzem w ukazywaniu przeżyć i odczuć ludzkich na tle przyrody oraz oddawaniu głosu samej naturze w celu odzwierciedlania samopoczucia jednostki, uwiecznił swoisty mikroświat.


Podmiot liryczny, niczym Claude Nuridsany, Marie Pérennou, Hugues Ryffel i Thierry Machadooperator, czyli operatorzy w poetyckim filmie przyrodniczym „Mikrokosmos”z 1996 roku, pokazującym jeden dzień życia łąki pod lasem, dostrzega i koncentruje uwagę czytelnika na elementach środowiska naturalnego, wymagających wyostrzenia zmysłów. Z perspektywy osoby „zapodzianej po głowę” w malinowym chruśniaku przygląda się „bąkowi złośnikowi”, „rdzawym guzom” na chorym liściu, „złachmaniałej pajęczynie” czy „żukowi kosmatemu”.

Szczegółowość opisu i dokładność relacji z punktu widzenia kochanków zwraca uwagę na intymność tytułowego „malinowego chruśniaka” i bliskość bohaterów. Przywołanie detali otoczenia buduje klimat kameralnego spotkania zbierających owoce bohaterów, których swawolne przepychanki w celu zjedzenia bardziej soczystej maliny doprowadzają ich do pierwszej pieszczoty.

Leśmian pokazał, iż świat ludzi i świat natury są ściśle powiązane, zachowania w jednym z nich determinują często postępowanie w drugim. Ich transparentność, płynne współżycie i współgranie to główne przesłanie erotycznego tekstu, w którym nie podziwiamy przyrody, lecz „czujemy ją” od najmniejszego źdźbła trawy, a zmysłowość obrazowania, iluzja zatrzymania czasu i zaufanie pierwotnym instynktom (nawiązanie do filozofii Bergsona) tworzą niezapomniany, oryginalny klimat.



On chce TO zrobić,
a Ty nie jesteœ gotowa?

10 zdań, które pomogą Ci
zatrzymać chłopaka przy sobie!

Mój pierwszy raz...

Zobacz inne artykuły:

Czechowicz Józef
Biografia Józefa Czechowicza
Wstęp do twórczości Józefa Czechowicza
Charakterystyka twórczości Józefa Czechowicza
Miejsce Czechowicza w literaturze
modlitwa żałobna - analiza i interpretacja
Sam - analiza i interpretacja
Żal - analiza i interpretacja

Gałczyński Konstanty Ildefons
Kryzys w branży szarlatanów - analiza i interpretacja
Serwus, madonna - analiza i interpretacja
Niobe - analiza i interpretacja
Pieśń o żołnierzach z Westerplatte - analiza i interpretacja
Zaczarowana dorożka - analiza i interpretacja
Prośba o wyspy szczęśliwe - analiza i interpretacja
Spotkanie z matką - analiza i interpretacja
Wit Stwosz - analiza i interpretacja

Iwaszkiewicz Jarosław
Powrót - interpretacja i analiza
Erotyk - interpretacja i analiza
Źródło Aretuzy - analiza i interpretacja

Jasieński Bruno
But w butonierce - interpretacja
But w butonierce - analiza
JEDNODŃUWKA FUTURYSTUW mańifesty futuryzmu polskiego wydańe nadzwyczajne na całą Żeczpospolitą Polską

Leśmian Bolesław
W malinowym chruśniaku - geneza
W malinowym chruśniaku - interpretacja
W malinowym chruśniaku - analiza
Urszula Kochanowska - geneza
Urszula Kochanowska - interpretacja
Urszula Kochanowska - analiza
Topielec - interpretacja
Topielec - analiza
Dziewczyna - interpretacja
Dziewczyna - analiza
Dwoje ludzieńków - geneza
Dwoje ludzieńków - interpretacja
Dwoje ludzieńków - analiza
Dusiołek - geneza
Dusiołek - interpretacja
Dusiołek - analiza
Szewczyk - interpretacja
Szewczyk - analiza
Pan Błyszczyński - geneza
Pan Błyszczyński - interpretacja
Pan Błyszczyński - analiza

Pawlikowska-Jasnorzewska Maria
La précieuse - geneza
La précieuse - analiza i interpretacja
Miłość - analiza i interpretacja
Płyty Carusa - analiza i interpretacja

Staff Leopold
Przedśpiew - interpretacja
Przedśpiew - analiza
Deszcz jesienny – interpretacja
Deszcz jesienny – analiza
Kowal – interpretacja
Kowal - analiza
Wysokie drzewa - interpretacja
Wysokie drzewa - analiza
Curriculum vitae - interpretacja
Curriculum vitae - analiza
Kartoflisko - interpretacja
Kartoflisko - analiza
Ars poetica - interpretacja
Ars poetica - analiza

Słonimski Antoni
Smutno mi Boże - analiza i interpretacja
Credo - analiza i interpretacja

Tuwim Julian
Sokrates tańczący - interpretacja
Sokrates tańczący - analiza
Rzecz czarnoleska - interpretacja
Rzecz czarnoleska - analiza
Wiosna. Dytyramb - geneza
Wiosna. Dytyramb - interpretacja
Wiosna. Dytyramb - analiza
Mieszkańcy - geneza
Mieszkańcy - interpretacja
Mieszkańcy - analiza
Do krytyków - geneza
Do krytyków - interpretacja
Do krytyków - analiza
Prośba o piosenkę - geneza
Prośba o piosenkę - interpretacja
Prośba o piosenkę - analiza
Sitowie - geneza
Sitowie - interpretacja
Sitowie - analiza

Wierzyński Kazimierz
Kufer - geneza
Kufer - interpretacja
Kufer - analiza
Zielono mam w głowie - interpretacja
Zielono mam w głowie - analiza
Motto - analiza i interpretacja
Lewa kieszeń - analiza i interpretacja

Inne
Język poetycki dwudziestolecia międzywojennego
Główne cechy polskiego futuryzmu
Fazy rozwoju futuryzmu
Główne założenia futuryzmu
Powstanie i rozwój awangardy krakowskiej
Program i poetyka awangardy krakowskiej
Biografia Czesława Miłosza do 1936 roku
Przemiany poetyckie na początku lat 30. XX wieku
Charakterystyka pierwszego okresu twórczości Czesława Miłosza (Trzy zimy)
Biografia Juliana Przybosia
Tematyka wierszy Przybosia
Charakterystyka twórczości Juliana Przybosia do 1939
Powstanie i rozwój „Żagarów”
Ideowe podłoże „Żagarów”
Poetyka „Żagarów”





Tagi: