Mieszkańcy - interpretacja ostatnidzwonek.pl
      Dwudziestolecie miedzywojenne | inne lektury | kontakt | reklama | Wersja mobilna
   

Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Lektury -> Dwudziestolecie miedzywojenne

Mieszkańcy - interpretacja

„Mieszkańcy” Juliana Tuwim to tekst niezwykle kontrowersyjny, demaskatorski, piętnujący i pamfletowy. Podmiot liryczny pełni rolę obserwatora i socjologa. Przyglądając się jednemu dniu z życia tytułowej warstwy społecznej – od momentu pobudki, poprzez ubieranie się, wyjście z domu, spacer po mieście, kupno gazety, a skończywszy na „wyklepaniu” modlitwy wieczornej i zapadnięciu w sen, dochodzi do bardzo gorzkich wniosków, zamykających się w kilku punktach i dotykających kilku kwestii. Mieszkańców cechuje:
  • Zajmowanie się mało istotnymi czynnościami, problemami i ideami, czego przykładem jest narzekanie na wszystko – pogodę, ceny w sklepach, zaledwie w kilka chwil po przebudzeniu:

  • „Od rana bełkot. Bełkocą, bredzą,
    Że deszcz, że drogo, że to, że tamto.
    Trochę pochodzą, trochę posiedzą,
    I wszystko widmo. I wszystko fantom”.

    Nieustanna negacja rzeczywistości towarzyszy im przez cały dzień, wypełniając każdą ich myśl, monolog lub dialog, określoną w wierszu negatywnym „bełkotem”. Wers „Trochę pochodzą, trochę posiedzą” świadczy o ich niezdecydowaniu i braku celu, do którego mogą konsekwentnie dążyć i czerpać radość po jego zrealizowaniu. A tak – pozostaje im jedynie narzekanie i kręcenie się z kąta w kąt,

  • zbytnia pedanteria, zarówno w kwestii wyglądu, jak i zachowania, wskazująca na obezwładniający ich strach przed nieznanym i pogłębiającą się nerwicę lękową:


  • „Sprawdzą godzinę, sprawdzą kieszenie,
    Krawacik musną, klapy obciągną,
    (…)
    Jak ciasto biorą gazety w palce
    I żują, żują na papkę pulchną,
    Aż papierowym wzdęte zakalcem,
    Wypchane głowy grubo im puchną”;


  • zatracanie się w mało istotnych kwestiach, aby jakoś zająć czas i nie myśleć o beznadziejności własnej egzystencji, o czekających ich wyzwaniach czy narastającej pewności, iż są za mało odważni, by zacząć żyć „naprawdę”:


  • „I znowu mówią, że Ford... że kino...
    Że Bóg... że Rosja... radio, sport, wojna...
    Warstwami rośnie brednia potworna,
    I w dżungli zdarzeń widmami płyną”.


    Choć sprawiają wrażenie inteligentnych i śledzących bieżące wydarzenia – „że Ford... że kino.../ Że Bóg... że Rosja... radio, sport, wojna”, mimo iż chodzą do kin, teatrów, na wystawy, to jednak cały ten rozwój duchowy jest jedynie realizowaniem modnego w dwudziestoleciu stylu życia. Udział w kulturalnych przedsięwzięciach traktują jak okazję do założenia nowego garnituru czy sznura pereł, a nie jak szansę na rozszerzenie swojego ciasnego światopoglądu i pogłębienie wiedzy. Przypominają tym samym Młodziaków z powieści Witolda Gombrowicza „Ferdydurke”.

  • fałszywa pobożność polegająca na mechanicznym powtarzaniu tekstu modlitwy bez wczytania się w jej sens czy motywy:


  • „Potem się modlą: od nagłej śmierci...
    ...od wojny... głodu... odpoczywanie
    ”.


    [rr]Zbiorowy portret mieszczaństwa polskiego dotyczy społeczeństwa pierwszej połowy XX wieku, kształtującego się tuż po odzyskaniu przez Polskę niepodległości po tragedii pierwszej wojny światowej, która: „(…) obok przemian w politycznej i biologicznej strukturze Europy – przyniosła gwałtowne zmiany w sferze wyobrażeń moralno-społecznych. Wymazaniu uległo poczucie ciągłości wzorów kulturowych. Rozpierzchła się świadomość bezpiecznego „zadomowienia” w ustabilizowanym i liberalnym porządku historycznym. (…)
    Tradycyjna wiara w rezerwy kulturalne, gwarantujące Europie odnowę i ocalenie, okazała się więc złudzeniem. Repertuar odwiecznych ideałów, marzeń i oczekiwań humanistycznych naznaczony został uwiądem i starością”
    (Andrzej Gronczewski, „Obroty Rzeczy czarnoleskiej – Julian Tuwim”, [w:] „Poeci dwudziestolecia międzywojennego. Sylwetki 2”, pod red. Ireny Maciejewskiej, Warszawa 1982, s. 356-357).[/rr]

    strona:    1    2  
    


    On chce TO zrobić,
    a Ty nie jesteś gotowa?

    10 zdań, które pomogą Ci
    zatrzymać chłopaka przy sobie!

    Mój pierwszy raz...

    Zobacz inne artykuły:

    Czechowicz Józef
    Miejsce Czechowicza w literaturze
    Charakterystyka twórczości Józefa Czechowicza
    Wstęp do twórczości Józefa Czechowicza
    Biografia Józefa Czechowicza
    Sam - analiza i interpretacja
    modlitwa żałobna - analiza i interpretacja
    Żal - analiza i interpretacja

    Gałczyński Konstanty Ildefons
    Serwus, madonna - analiza i interpretacja
    Kryzys w branży szarlatanów - analiza i interpretacja
    Wit Stwosz - analiza i interpretacja
    Spotkanie z matką - analiza i interpretacja
    Prośba o wyspy szczęśliwe - analiza i interpretacja
    Zaczarowana dorożka - analiza i interpretacja
    Pieśń o żołnierzach z Westerplatte - analiza i interpretacja
    Niobe - analiza i interpretacja

    Iwaszkiewicz Jarosław
    Erotyk - interpretacja i analiza
    Powrót - interpretacja i analiza
    Źródło Aretuzy - analiza i interpretacja

    Jasieński Bruno
    But w butonierce - analiza
    But w butonierce - interpretacja
    JEDNODŃUWKA FUTURYSTUW mańifesty futuryzmu polskiego wydańe nadzwyczajne na całą Żeczpospolitą Polską

    Leśmian Bolesław
    W malinowym chruśniaku - interpretacja
    W malinowym chruśniaku - geneza
    Pan Błyszczyński - analiza
    Pan Błyszczyński - interpretacja
    Pan Błyszczyński - geneza
    Szewczyk - analiza
    Szewczyk - interpretacja
    Dusiołek - analiza
    Dusiołek - interpretacja
    Dusiołek - geneza
    Dwoje ludzieńków - analiza
    Dwoje ludzieńków - interpretacja
    Dwoje ludzieńków - geneza
    Dziewczyna - analiza
    Dziewczyna - interpretacja
    Topielec - analiza
    Topielec - interpretacja
    Urszula Kochanowska - analiza
    Urszula Kochanowska - interpretacja
    Urszula Kochanowska - geneza
    W malinowym chruśniaku - analiza

    Pawlikowska-Jasnorzewska Maria
    La prcieuse - analiza i interpretacja
    La prcieuse - geneza
    Płyty Carusa - analiza i interpretacja
    Miłość - analiza i interpretacja

    Słonimski Antoni
    Credo - analiza i interpretacja
    Smutno mi Boże - analiza i interpretacja

    Staff Leopold
    Przedśpiew - analiza
    Przedśpiew - interpretacja
    Ars poetica - analiza
    Ars poetica - interpretacja
    Kartoflisko - analiza
    Kartoflisko - interpretacja
    Curriculum vitae - analiza
    Curriculum vitae - interpretacja
    Wysokie drzewa - analiza
    Wysokie drzewa - interpretacja
    Kowal - analiza
    Kowal – interpretacja
    Deszcz jesienny – analiza
    Deszcz jesienny – interpretacja

    Stanisław Przybyszewski

    Tuwim Julian
    Sokrates tańczący - analiza
    Sokrates tańczący - interpretacja
    Sitowie - analiza
    Sitowie - interpretacja
    Sitowie - geneza
    Prośba o piosenkę - analiza
    Prośba o piosenkę - interpretacja
    Prośba o piosenkę - geneza
    Do krytyków - analiza
    Do krytyków - interpretacja
    Do krytyków - geneza
    Mieszkańcy - analiza
    Mieszkańcy - interpretacja
    Mieszkańcy - geneza
    Wiosna. Dytyramb - analiza
    Wiosna. Dytyramb - interpretacja
    Wiosna. Dytyramb - geneza
    Rzecz czarnoleska - analiza
    Rzecz czarnoleska - interpretacja

    Wierzyński Kazimierz
    Kufer - interpretacja
    Kufer - geneza
    Lewa kieszeń - analiza i interpretacja
    Motto - analiza i interpretacja
    Zielono mam w głowie - analiza
    Zielono mam w głowie - interpretacja
    Kufer - analiza

    Inne
    Główne cechy polskiego futuryzmu
    Język poetycki dwudziestolecia międzywojennego
    Poetyka „Żagarów”
    Ideowe podłoże „Żagarów”
    Powstanie i rozwój „Żagarów”
    Charakterystyka twórczości Juliana Przybosia do 1939
    Tematyka wierszy Przybosia
    Biografia Juliana Przybosia
    Charakterystyka pierwszego okresu twórczości Czesława Miłosza (Trzy zimy)
    Przemiany poetyckie na początku lat 30. XX wieku
    Biografia Czesława Miłosza do 1936 roku
    Program i poetyka awangardy krakowskiej
    Powstanie i rozwój awangardy krakowskiej
    Główne założenia futuryzmu
    Fazy rozwoju futuryzmu





    Tagi: