Prośba o wyspy szczęśliwe - analiza i interpretacja ostatnidzwonek.pl
      Dwudziestolecie miedzywojenne | inne lektury | kontakt | reklama | Wersja mobilna
   

Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Lektury -> Dwudziestolecie miedzywojenne

Prośba o wyspy szczęśliwe - analiza i interpretacja

Konstanty Ildefons Gałczyński napisał wiersz „Prośba o wyspy szczęśliwe” w 1930 roku. Liryk jest nawiązaniem poety dwudziestolecia międzywojennego do znanego z mitologii greckiej motywu pól elizejskich (wysp szczęśliwych), rzadko eksploatowanego w polskiej poezji.

Interpretacja

Podmiotem liryczny w wierszu jest mężczyzna, żyjący w związku z kobieta – adresatem. Prosi ją o zgodę na wspólną podróż na tytułowe wyspy szczęśliwe, ukazanych jako miejsce zielone, kolorowe, pełne spokoju i dające wytchnienie od problemów dnia codziennego, opływane przez ciche i ogromne wody, chłodzone przez pogodny wiatr, urozmaicane przez fruwające wszędzie rzadkie motyle. To tam gwiazdy zawieszone na zielonych gałęziach szepcą o cudach natury, to tam także każdy oderwie się od dotychczasowego życia, zerwie z powielanym od lat szablonem „dobrego obywatela”, zapomni się i odnajdzie w sobie dawno uśpione dziecko.
Jeśli mowa o śnie, liryk pełny jest onirycznego nastroju i atmosfery senności. Dowodzą tego powtarzane co kilka wersów wzmianki o śnie, traktowanym jako sposób na przeniesienie się do sielankowej, arkadyjskiej pełnej fantastyki i imaginacji krainy, o przebudzeniu, będącym bolesnym zakończeniem niezapomnianej podróży:
„ty mnie ukołysz i uśpij, snem muzykalnym zasyp, otumań,
we śnie na wyspach szczęśliwych nie przebudź ze snu”.

„Prośba o wyspy szczęśliwe” może być odczytana przynajmniej na dwa sposoby: jako zachęta do ucieczki w marzenia przed smutną rzeczywistości oraz jako pretekst do spędzania nocy z ukochaną osobą. O ile pierwsza interpretacja wynika z dominujących w międzywojniu tendencji wojennych, konfliktów politycznych, spadku poziomu rozwoju gospodarczego i trudności ekonomicznych, o tyle druga wskazuje na słuszność zaliczenia tego wiersza w poczet najpiękniejszych polskich erotyków. Prośby: „zacałuj”, „ukołysz”, „przytul”, „pochyl miłością”, „rozwiej włosy” są zatem dowodem na uczuciowość i silnie rozbudzoną seksualność podmiotu lirycznego, dla którego tytułowymi „wyspami szczęśliwymi” są chwile spędzone sam na sam z ukochaną.


Analiza

Konstrukcja „Prośby o wyspy szczęśliwe” jest nieskomplikowana. Gałczyński podzielił wiersz na dwie strofy i sięgnął po lirykę bezpośrednią (podmiot wypowiada się w pierwszej osobie).

Jedynym zgrzytem w warstwie leksykalno-stylistycznej wiersza jest jego tytuł. Używane przez podmiot liryczny słownictwo z pewnością nie można zaklasyfikować jako przynależne „prośbie”. Wręcz przeciwnie – zastosowanie imperatywów: „zawieź”, „rozwiej”, „ukołysz”, „uśpij”, „zacałuj”, „przytul” reprezentują postawę rozkazującą. Kłóci się to z ogólną interpretacją słowa „prośba”, ale koresponduje z łagodnym i subtelnym nastrojem wiersza, w którym – mimo sięgnięcia po tryb rozkazujący – podmiot zmiękcza swoją kategoryczność oraz stanowczość przez charakterystyczne dla liryki onirycznej epitety („łagodny wiatr”, „muzykalny sen”, „wody ogromne”, „wody ciche”).


Zobacz inne artykuły:

Czechowicz Józef
Miejsce Czechowicza w literaturze
Charakterystyka twórczości Józefa Czechowicza
Wstęp do twórczości Józefa Czechowicza
Biografia Józefa Czechowicza
Żal - analiza i interpretacja
Sam - analiza i interpretacja
modlitwa żałobna - analiza i interpretacja

Gałczyński Konstanty Ildefons
Wit Stwosz - analiza i interpretacja
Spotkanie z matką - analiza i interpretacja
Prośba o wyspy szczęśliwe - analiza i interpretacja
Zaczarowana dorożka - analiza i interpretacja
Pieśń o żołnierzach z Westerplatte - analiza i interpretacja
Niobe - analiza i interpretacja
Serwus, madonna - analiza i interpretacja
Kryzys w branży szarlatanów - analiza i interpretacja

Iwaszkiewicz Jarosław
Źródło Aretuzy - analiza i interpretacja
Erotyk - interpretacja i analiza
Powrót - interpretacja i analiza

Jasieński Bruno
JEDNODŃUWKA FUTURYSTUW mańifesty futuryzmu polskiego wydańe nadzwyczajne na całą Żeczpospolitą Polską
But w butonierce - analiza
But w butonierce - interpretacja

Leśmian Bolesław
Dziewczyna - analiza
Dziewczyna - interpretacja
Topielec - analiza
Topielec - interpretacja
Urszula Kochanowska - analiza
Urszula Kochanowska - interpretacja
Urszula Kochanowska - geneza
W malinowym chruśniaku - analiza
W malinowym chruśniaku - interpretacja
W malinowym chruśniaku - geneza
Pan Błyszczyński - analiza
Pan Błyszczyński - interpretacja
Pan Błyszczyński - geneza
Szewczyk - analiza
Szewczyk - interpretacja
Dusiołek - analiza
Dusiołek - interpretacja
Dusiołek - geneza
Dwoje ludzieńków - analiza
Dwoje ludzieńków - interpretacja
Dwoje ludzieńków - geneza

Pawlikowska-Jasnorzewska Maria
Płyty Carusa - analiza i interpretacja
Miłość - analiza i interpretacja
La prcieuse - analiza i interpretacja
La prcieuse - geneza

Słonimski Antoni
Credo - analiza i interpretacja
Smutno mi Boże - analiza i interpretacja

Staff Leopold
Curriculum vitae - analiza
Curriculum vitae - interpretacja
Wysokie drzewa - analiza
Wysokie drzewa - interpretacja
Kowal - analiza
Kowal – interpretacja
Deszcz jesienny – analiza
Deszcz jesienny – interpretacja
Przedśpiew - analiza
Przedśpiew - interpretacja
Ars poetica - analiza
Ars poetica - interpretacja
Kartoflisko - analiza
Kartoflisko - interpretacja

Stanisław Przybyszewski

Tuwim Julian
Mieszkańcy - analiza
Mieszkańcy - interpretacja
Mieszkańcy - geneza
Wiosna. Dytyramb - analiza
Wiosna. Dytyramb - interpretacja
Wiosna. Dytyramb - geneza
Rzecz czarnoleska - analiza
Rzecz czarnoleska - interpretacja
Sokrates tańczący - analiza
Sokrates tańczący - interpretacja
Sitowie - analiza
Sitowie - interpretacja
Sitowie - geneza
Prośba o piosenkę - analiza
Prośba o piosenkę - interpretacja
Prośba o piosenkę - geneza
Do krytyków - analiza
Do krytyków - interpretacja
Do krytyków - geneza

Wierzyński Kazimierz
Lewa kieszeń - analiza i interpretacja
Motto - analiza i interpretacja
Zielono mam w głowie - analiza
Zielono mam w głowie - interpretacja
Kufer - analiza
Kufer - interpretacja
Kufer - geneza

Inne
Biografia Juliana Przybosia
Charakterystyka pierwszego okresu twórczości Czesława Miłosza (Trzy zimy)
Przemiany poetyckie na początku lat 30. XX wieku
Biografia Czesława Miłosza do 1936 roku
Program i poetyka awangardy krakowskiej
Powstanie i rozwój awangardy krakowskiej
Główne założenia futuryzmu
Fazy rozwoju futuryzmu
Główne cechy polskiego futuryzmu
Język poetycki dwudziestolecia międzywojennego
Poetyka „Żagarów”
Ideowe podłoże „Żagarów”
Powstanie i rozwój „Żagarów”
Charakterystyka twórczości Juliana Przybosia do 1939
Tematyka wierszy Przybosia





Tagi:
Partner serwisu: